Startując z własną stroną lub sklepem internetowym będziesz potrzebował hostingu, czyli miejsca na serwerze podłączonym do internetu gdzie trafią pliki Twojego serwisu internetowego.

Wybór ofert hostingowych jest spory i generalnie większość z nich ma podobne parametry, dlatego w tym artykule napiszemy na co zwrócić uwagę podejmując decyzję o zakupie hostingu.

 

Prywatny blog, strona firmowa a może sklep?

Dla każdego coś innego – wybór parametrów przyszłego hostingu jest uzależniony od rodzaju serwisu, który chcemy uruchomić.

Mały serwis

Najmniej wymagające pod względem parametrów są małe strony prywatne i firmowe, prywatne blogi, niewielkie strony typu „portfolio” oraz strony – wizytówki.
W wypadku posiadania jednej z tego rodzaju stron Twoje potrzeby zaspokoi prawie każda płatna oferta hostingowa, dlatego wybór warto uzależnić przede wszystkim od ceny.

Pojemność, która będzie wystarczająca dla większości małych stron to 3GB, a transfer miesięczny – 20GB. Jeśli na stronie planujemy umieścić dużą ilość materiałów np. zdjęciowych parametry te należy odpowiednio zwiększyć.

Strona firmowa

Jeśli chcesz uruchomić nieco bardziej rozbudowaną witrynę powinieneś już zwrócić większą uwagę na parametry takie jak pojemność, transfer i szybkość działania. Pojemność będzie ograniczała ilość plików, jakie możesz załadować na serwer, w przypadku strony są to zdjęcia, filmy, dokumenty do pobrania i inne materiały, które chcesz prezentować na swojej witrynie. Ważny jest też transfer – czyli ilość megabajtów danych (MB), jakie mogą pobrać internauci odwiedzający Twoją stronę. Limit transferu zależy od planowanej ilości odwiedzin przyszłego serwisu. Przykładowo, jeśli jednorazowe załadowanie Twojej strony głównej wykorzystuje 1 MB to przy ilości odwiedzin 1000 wizyt / miesiąc transfer wyniesie około 1 GB. Oczywiście należy doliczyć do tego wszystkie inne podstrony składające się na witrynę oraz np. pliki do pobrania, jeśli takie udostępniasz.

Warto ten parametr oszacować z 2-3 krotnym zapasem, żeby potem nie trzeba było sięgać zbyt głęboko do portfela jeśli okaże się, że za przekroczony transfer trzeba dopłacić. Niektóre firmy mogą również zablokować stroną po wykorzystaniu dopuszczalnego transferu.

Kolejną ważną sprawą jest szybkość wczytywania strony. Nie chcesz chyba, aby użytkownicy  zbyt długo czekali na załadowanie Twojego serwisu?

Na szybkość mają wpływ przede wszystkim:

  1. Oprogramowanie serwera (czyli środowisko, system operacyjny, bazy danych)
  2. Lokalizacja (jeśli swoją ofertę kierujesz do polskich klientów to serwer powinien być zlokalizowany w Polsce)
  3. Dostępny limit pamięci

W przypadku większości stron firmowych rozsądne minimum pojemności to 5 GB, a transferu 50 GB / miesiąc.

Sklep internetowy lub rozbudowana witryna

Im większa strona lub aplikacja tym większe wymagania stawiać będzie hostingowi. Uruchamiając sklep warto zadbać przede wszystkim o dużą pojemność dysku (dobre zdjęcia produktów zajmują sporo przestrzeni dyskowej) i transfer.Ważny jest również duży zapas pamięci, ponieważ systemy do obsługi sklepów są zwykle rozbudowanymi aplikacjami i do płynnego działania potrzebują jej całkiem sporo. W zastosowaniach e-commerce ważne jest również posiadanie certyfikatu SSL (aby umożliwić użytkowników bezpieczne, szyfrowanie połączenie do Twojego sklepu), dlatego warto sprawdzić czy dostawca hostingu umożliwia instalację takowego. Należy również sprawdzić czy hosting będzie dobrze współpracował z systemem sklepowym, z którego planujemy skorzystać. Tutaj trzeba zwrócić uwagę przede wszystkim na wersję PHP, niezbędne do działania aplikacji dodatkowe rozszerzenia PHP oraz na wersję bazy danych MySQL. W przypadku niektórych większych systemów sklepowych (Prestashop lub Magento) typowy współdzielony hosting może być już niewystarczający do sprawnego działania i w takim wypadku dobrze będzie się rozejrzeć za serwerem VPS lub dedykowanym. W przypadku sklepu i rozbudowanych aplikacji należy szukać hostingu o pojemności minimum 20 GB i transferze miesięcznym 100 GB i więcej.

Jedna strona czy kilka?

Jeśli w ramach jednego hostingu planujemy uruchomić tylko jedną witrynę, blog lub sklep – sprawa jest prosta – na wszystkich hostingach będzie taka możliwość.

Natomiast jeśli chcemy na jednym koncie hostingowym trzymać kilka stron to musimy zwrócić uwagę na to, czy hostingodawca umożliwia podłączenie do konta wielu domen i utworzenie wielu baz danych. Dobrze jest też sprawdzić ile konkretnie. W przypadku utrzymywania wielu stron na jednym hostingu ważna jest też jak największa separacja usług – tutaj warto zwrócić uwagę na stosowany w danej firmie panel administracji (np. panel DirectAdmin umożliwia większą niezależność poszczególnych stron niż rozwiązania autorskie opracowane przez daną firmę)

Należy też oczywiście pamiętać o odpowiednim zwielokrotnieniu parametrów takich jak pojemność  dyskowa i transfer miesięczny.

 

Na co powinien zwrócić uwagę każdy, niezależnie od wielkości uruchamianej strony?

Niezawodność hostingu

Tutaj sprawa jest prosta – chcemy aby nasz serwis działał możliwie niezawodnie. Oczywiście mimo zapewnień firm hostingowych nie da się całkowicie uniknąć awarii, ale dobrze jest się upewnić, że będą one ograniczone do minimum, szybko usuwane, a o wszystkim co może negatywne wpłynąć na stabilność naszej strony będziemy informowani odpowiednio wcześniej.

Trudno jest „z góry” ocenić niezawodność hostingu, tutaj warto się kierować przede wszystkim opiniami i oceną innych użytkowników. Warto poczytać także o renomie, historii oraz posiadanej przez danego dostawcę infrastrukturze sieciowej (np. czy firma posiada własne centrum danych, ile i jakie łącza zapasowe, czy stosuje sprzęt znanych dostawców, czy posiada zapasowe zasilanie itd.)

Warto także sprawdzić gwarantowaną dostępność usług i SLA (Service Level Agreement) – jeśli dany hosting je posiada.

Pomoc techniczna

W idealnej sytuacji powinniśmy korzystać z pomocy technicznej jak najmniej. Jednak najpewniej jakieś problemy po drodze wystąpią, dlatego pomoc techniczna i support wybranej firmy hostingowej powinny być jak najlepsze. Prawie każda firma oferuje pomoc przez e-mail 24h/dobę, większość oferuje również pomoc przez telefon (najczęściej w godzinach pracy, choć najlepsze firmy udostępniają telefon czynny całą dobę). Sprawdź również w jakim zakresie administrator hostingu będzie Ci mógł pomóc standardowo, a jakiego rodzaju pomoc będzie oferowana za dodatkową opłatą.

Tutaj najlepiej sprawdzić stronę internetową firmy, jej regulamin oraz również opinie użytkowników.

Panel administracji

Panel administracji powinien:

  • być prosty w obsłudze
  • posiadać jak największą funkcjonalność i możliwości konfiguracyjne

Jak widać trudno połączyć te dwie cechy, dlatego warto sprawdzić jakiego rodzaju panel administracji oferuje dostawca hostingu. Mniejsze firmy zwykle oferują jeden ze standardowych paneli (Cpanel, DirectAdmin, Plesk), a większe – własne autorskie panele. Te pierwsze oferują częściej większe możliwości konfiguracji i elastyczność za cenę łatwości obsługi, dlatego polecane są nieco bardziej zaawansowanym użytkownikom, którzy chcą mieć wszystko pod kontrolą.

Panel autorski jest z kolei bardziej przyjazny dla początkujących webmasterów, jednak ceną łatwości obsługi jest mniejsza elastyczność a także często brak możliwości ustawienia konfiguracji w dokładnie taki sposób jaki jest pożądany.

 

Kilka słów na koniec

Wybór dobrego hostingu to ważna sprawa. Stabilny, szybki i funkcjonalny hosting to solidna podstawa do rozwoju naszego internetowego przedsięwzięcia. Przed rozpoczęciem przeglądania ofert określ potrzeby swojej strony i  przygotuj minimalne wartości parametrów jakie powinien posiadać szukany hosting. Na rynku hostingowym propozycji jest sporo, dlatego znalezienie kilku różnych, które spełnią nasze wymagania nie powinno być trudne. Dzięki dużej konkurencji dobry hosting można znaleźć w bardzo atrakcyjnych cenach, ale nie warto kierować się wyłącznie ceną. Ważniejsza od niej jest niezawodność i opinie o firmie hostingowej, które gwarantują, że nasza przyszła strona będzie zawsze dostępna dla klientów a my w spokoju będziemy mogli zająć się rozwojem naszego biznesu.

 

Komentarze