Czy zastanawiałeś się, jak wybrać domenę dla firmy? Jaka byłaby optymalna? Na co zwrócić szczególną uwagę? Tego dowiesz się z naszego poradnika!

Jak wybrać domenę dla firmy?

Oto kilka cennych rad i uwag, które mogą Ci pomóc w rozwoju ebiznesu, ale nie tylko jego. Jeżeli nie prowadzisz działalności internetowej, ale chcesz zwyczajnie wypromować swoją firmę w Internecie, to również powinieneś przestrzegać parę zasad.

Oto i one.

1. Brand w nazwie domeny

Zauważ, że wszystkie znaczące firmy mają w nazwie swojej witryny www umieszczoną nazwę marki - adidas.pl, samsung.com, mcdonalds.pl i wiele, wiele innych. W przypadku tego ostatniego umieszczono nazwę fast foodowej restauracji, a nie utworzono np. "tanieburgery.pl", co tak naprawdę nic nie mówią. Poza tym kto by wszedł na taką stronę z przeglądarki internetowej?

Musisz się wyróżnić i musisz umieścić nazwę swojej marki w domenie. Co do końcówki .pl, .com, .net itd. wrócimy nieco dalej.

2. Krótka i łatwa nazwa domeny

Nie możesz jednak przesadzić z długością domeny. Sama nazwa powinna być też łatwa w zapamiętaniu, no i oczywiście - jak wspomniano w punkcie nr 1 - musi zawierać nazwę brandu. Jak znaleźć "złoty środek"?

Powiedzmy, że Twoja firma nazywa się "Kowalscy i synowie. Kafelki Kalisz Sp. z o.o.". Nikt o zdrowych zmysłach nie nazwie strony internetowej tej firmy kowalscyisynowiekafelkikaliszspzoo.pl, bo jest zdecydowanie za długa, zbyt trudna do zapamiętania i przeliterowania (choćby przez telefon). Możesz ją przecież skrócić do jej najważniejszego członu, a więc kowalscyisynowie.pl. Prawda, że proste?

3. Uważaj na plagiat!

Co prawda plagiaty to raczej nie - nomen omen - domena domen, ale i tak warto na nie uważać. Na wstępie odradzamy (choćby dla świętego spokoju) domen zaczynających się od prefiksu "i" zwłaszcza w przypadku firm zajmujących się ogólnie pojetą sferą informatyczną czy programistyczną. Za parę lat właściciele takich firm i stron www mogą otrzymać dość nieprzyjemny list od kancelarii prawniczej reprezentującej pewien koncern z Doliny Krzemowej...

Naruszenie zastrzeżonego znaku towarowego to nie przelewki! Niektórzy uważają, że warto "przy okazji" tak zbudować nazwę domeny, aby była podobna do już istniejącej dużej i często odwiedzanej witryny www. Dlaczego? Istnieje bowiem szansa pomyłki w przypadku pisania urla "z palca", a jeżeli obie domeny różnią się jednym znakiem (zwłaszcza występującym blisko siebie na klawiaturze QWERTY), to możliwe, że ktoś przypadkowo dostanie się na Twoją witrynę.

Szkoda jednak zachodu - po co Ci przypadkowy unikalny użytkownik, który i tak nic u Ciebie nie zamówi i nic nie kupi, bo dostał się na Twoją stronę przez przypadek? Istnieje w dodatku ryzyko, że taka osoba negatywnie odbierze Twoją firmę i tym bardziej w przyszłości nigdy z niej nie skorzysta.

4. Optymalne rozszerzenie

Najlepszym rozwiązaniem wydaje się być końcówka .pl, ale miej na uwadze, że każdy chce ją mieć. Czasami może okazać się, że nazwa domeny jest zajęta, a wspomniany wcześniej kowalscyisynowie.pl może należeć do innej firmy z drugiego końca Polski. Zawsze pozostaje zmiana rozszerzenia np. na .com - kowalscyisynowie.com też brzmi dobrze!

Końcówka .com i .eu mają też jedną zaletę - jeżeli jesteś na tyle ambitny, aby nie ograniczać się do Polski i chciałbyś rozszerzyć działalność także o rynek międzynarodowy, to te rozszerzenia świetnie się do tego nadadzą!

5. Słowa kluczowe w domenie tylko "przy okazji"

Obecnie nie musisz zawierać na siłę fraz i słów kluczowych w nazwie domeny, gdyż algorytmy wyszukiwania nie biorą ich tam mocno pod uwagę, jak kiedyś. Ważniejsza jest czytelność domeny, jej krótka nazwa i wykorzystanie brandu, jak już zresztą wcześniej wspomniano.

Ile kosztuje domena?

Ceny domen różnią się w zależności od typu, a także od... usługodawcy. Nie każda firma hostingowa oferująca także domeny będzie miała w tej samej cenie tę samą domenę. Jak jednak dobrze poszukasz, to znajdziesz podstawowe domeny .pl czy .com w cenie około 10 zł brutto na cały rok.

Rodzaje domen:

  • narodowe (np. .pl, .cn, .uk itp.)
  • globalne (np. .org, .pro itp.)
  • funkcjonalne (np. .shop, .cafe, .events)
  • regionalne (np. .waw.pl, .beskidy.pl itp.)

Wszystkie te i wiele, wiele innych znajdziesz w naszej porównywarce domen. Wybierz dla siebie najlepszą domenę w najkorzystniejszej cenie!

Domena dla firmy - podsumowanie

Wybierając domenę dla swojej firmy znać kilka istotnych trików, które pozwolą Ci zaistnieć w Internecie. Nieprzemyślane decyzje na tym etapie mogą odbić się czkawką w przyszłości. Skonstruuj swoją domenę w optymalny sposób stosując się do naszych pięciu najważniejszych zasad tworzenia domeny dla firmy.

Przy okazji nie oszczędzaj na domenie! Jeżeli interesująca Cię domena kosztuje nieco więcej niż inna, która nie spełnia tych wymagań, to dołóż do niej nieco gotówki. Naprawdę warto! Co ciekawe, czasami może nie będziesz musiał kupować/rejestrować domeny osobno - istnieją hostingi z darmową domeną na pierwszy rok użytkowania! Ich zaletą jest (często) możliwość wyboru rozszerzenia.

Komentarze

Publikowane komentarze pochodzą od użytkowników Serwisu. Hostdog.pl nie weryfikuje zamieszczanych treści zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy zamieszczone przez użytkowników informacje są prawdziwe, jak i czy użytkownicy faktycznie skorzystali z usług firm, których dotyczy komentarz. Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.