1. Kup domenę dla swojej strony
Chcesz założyć stronę swojej firmy na WordPressie. Masz w głowie (albo lepiej - na papierze) jej dokładny koncept, układ podstron i projekt graficzny. Jeżeli masz pewne wątpliwości, przeczytaj nasz poradnik o tym, co powinna zawierać firmowa strona internetowa.
Zanim uruchomisz swoją stronę na WordPressie, wgrasz motywy i zainstalujesz wszelkie potrzebne wtyczki, należy wpierw wykupić swoją domenę. Najrozsądniejszym rozwiązaniem jest postawienie na domenę .pl lub .com, gdyż najlepiej wpadają w pamięć użytkowników. Nie są one także drogie w utrzymaniu - roczny koszt to nieraz wydatek jedynie kilkudziesięciu złotych.
Uwaga! Niektóre hostingi pozwalają na bezpłatną rejestrację domeny, a czasami nawet kilku domen! Oto niektóre z nich, oferujące za darmo domenę.pl:
2. Znajdź hosting z WordPress
Po wykupieniu domeny nie pozostaje nic innego, jak założyć stronę. Wybór WordPressa jest racjonalnym posunięciem - w 2018 roku co trzecia strona była oparta na tym systemie, co czyni z niego najpopularniejszą platformę do zarządzania treścią (CMS).
Skoro mowa o uznanej platformie WordPress, warto poszukać hostingu przyjaznego dla tego rozwiązania. Jednym z takich hostingów jest atthost, który zapewnia automatyczny instalator panelu WordPress. Dzięki niemu w zaledwie kilka minut stworzysz i umieścisz swoją stronę w sieci! Jednak firmowa witryna to znacznie większy kaliber od prywatnej strony www, bloga czy niewielkiego forum.
Każda witryna internetowa - nie tylko firmowa, ale ta przede wszystkim - powinna być bezpieczna dla użytkownika. Aby zadbać o bezpieczeństwo i wzbudzić zaufanie, dobrze jest wykupić certyfikaty SSL. Dzięki szyfrowaniu danych nie ma obawy o ich przechwycenie. Zwykle certfyfikaty SSL są płatne, ale można skorzystać z darmowej alternatywy Let's Encrypt.
Oto lista niektórych hostingów zapewniających bezpłatne certyfikaty SSL:
Jeżeli masz już hosting, wystarczy podpiąć domenę do serwera. Przed Tobą bardziej "artystyczne" kroki!
3. Wybierz optymalny motyw graficzny
Każdy właściciel własnej strony internetowej - również biznesowej - chciałby zadbać o jej niepowtarzalność. Właśnie to jest w stanie zapewnić WordPress.
Mimo, że platforma WordPress była pierwotnie zaprojektowana dla blogerów, skutecznie ewoluowała w znacznie większe narzędzie. System jest stale rozwijany przez deweloperów i posiada tysiące skórek i motywów graficznych. W praktyce WordPress ma niemal nieograniczone możliwości personalizacji, do których nie jest potrzebna nawet podstawowa wiedza i znajomość HTML.
Słyszałeś od znajomego, że postawienie strony firmowej na WordPressie jest niepoważne? Powiedz mu, żeby zadzwonił ze swoją radą do... koncernu Sony. Japoński gigant z powodzeniem prowadzi na WordPressie swoją stronę Sony Music, ale być może znajomy wie lepiej.
4. Zainstaluj pożądane wtyczki
Personalizacji ciąg dalszy. Wiele rozszerzeń i usprawnień (wtyczek) należy pobrać osobno. To właśnie z nimi strona na WordPressie nabiera rumieńców i optymalnej funkcjonalności. Potrzebne wtyczki znajdziesz na wordpress.org.
Na powyższej stronie znajdziesz (stan na 21.11.2019) blisko 55000 różnych pluginów! Liczba ta robi kolosalne wrażenie i stale rośnie - nic dziwnego, że platforma WordPress jest tak chętnie wykorzystywana nie tylko przez blogerów. Pożądane rozwiązanie może zapewniać kilka wtyczek. Przy wyborze jednej z nich kieruj się nie tylko liczbą gwiazdek (od 1 do 5, przy czym 5 to maksymalna ocena), ale także ich liczbą. Bardziej prawdopodobne, że stabilniej będzie działać wtyczka z oceną 4.2, na którą zagłosowało tysiące userów, niż 5.0 z... kilkoma ocenami na koncie.
Bierz także pod uwagę daty aktualizacji wtyczek. Jeżeli któraś z nich od dawna nie została zaktualizowana, to być może została porzucona przez twórców i nie jest już wspierana. Być może zawiera nawet luki bezpieczeństwa. To ślepa uliczka - lepiej skorzystać z jej alternatywy, której potencjał jest ciągle rozwijany!
5. Opracuj content
Nazwa (domena) strony jest już od dawna wybrana, tak samo hosting i projekt graficzny. W tym ładnym opakowaniu nie może rzecz jasna zabraknąć odpowiedniej zawartości.
Na szczęście WordPress idealnie sprawdza się w tworzeniu i edycji całych artykułów, platforma powstała wszak - jak już wspomniano - z myślą o blogerach. Stawiaj nie tylko na content wysokiej jakości. Zwłaszcza na początku, kiedy budujesz własną pozycję w Google. Warto celować w tematykę często poszukiwaną w wyszukiwarkach internetowych, ale jednocześnie taką, gdzie nie ma wiele (i mocnej) konkurencji. W celu optymalizacji pracy możesz skorzystać z wielu narzędzi, m.in. z:
- Google Analytics - pozwala na analizowanie własnych treści i zachowanie odbiorców
- Semstorm - pozwala na wyszukanie odpowiednich słów/fraz kluczowych
Właśnie zawarcie odpowienich słów kluczowych stanowi podstawę budowania i poprawiania pozycji w Google. Najlepsze wyniki osiągniesz we współpracy z profesjonalną firmą zajmującą sie pozycjonowaniem w sieci (SEO - search engine optimization). Lepiej na tym polu nie oszczędzać!